Over ons

We nemen de ervaring van gisteren mee, maar leven nu. Siem Bouma

De historie van De Blauwe Shop


In 1976 is de winkel De Blauwe Shop gestart in hetzelfde pand waar het nu nog steeds is gevestigd. Dit pand staat in Hardenberg en zal je ongetwijfeld opvallen door zijn knalblauwe kleur aan de buitenkant. Ook de eveneens knalblauwe attributen die voor het pand staan geven de winkel nog eens extra opvalwaarde. In die tijd was denim bezig met zijn grote opmars vanuit Amerika. In 1976 was De Blauwe Shop dan ook de eerste jeanswinkel in Hardenberg. Vanaf dat moment waren er dus, naast dames- en herenmodezaken, steeds meer jeanswinkels in de winkelstraten te vinden.

In 1982 heeft Siem Bouma de winkel overgenomen van de toenmalige eigenaar. Siem voelde en voelt zich nog altijd het meest thuis binnen de denimwereld en straalt dit ook met trots uit. De winkel heeft in de loop der jaren wel de nodige verbouwingen en opknapbeurten gehad, maar zal altijd de eigentijdse denimlook behouden door de blauwe elementen, details in staal en beton en zijn stoere uiterlijk.


Bovenstaande foto's zijn van De Blauwe Shop voorzijde en interieur rond 1982


Denim zal altijd de basis zijn van deze (regionale) winkel in Hardenberg. Dit zal ook altijd de uitstraling blijven. In 1976 waren er al wanden vol spijkerbroeken en tot op de dag van vandaag is daar niets aan veranderd. Alhoewel dat onderdeel altijd hetzelfde is gebleven, kunnen we dat niet zeggen over de rest van de winkel. Of in ieder geval, over de collecties. In 1992 heeft er een grote verbouwing plaats gevonden met een publieke opening waarvan onderstaande foto's zijn genomen.





Bovenstaande foto's zijn van na de verbouwing van De Blauwe Shop in 1992 en de publieke opening op 23 September 1992.


De Blauwe Shop is tot op de dag van vandaag met de tijd meegegaan en zal er altijd voor zorgen op de hoogte te zijn van de laatste trends, mode en nieuwtjes. Dit maakt De Blauwe Shop dynamisch en eigentijds. Het team blijft experimenteren en schuiven met vertrouwde en nieuwe merken waardoor de winkel zijn denimkenmerken steeds behoudt, maar ook de nodige vernieuwing blijft krijgen.



 Bovenstaande foto's zijn van De Blauwe Shop vanaf 24 Augustus 2016



Het team van De Blauwe Shop


De Blauwe Shop is één team. Siem vindt het heel belangrijk dat niet één persoon steeds vertelt wat je wel en niet moet doen, maar dat je alles samendoet. Het wordt bij De Blauwe Shop gewaardeerd wanneer ieder teamlid mee doet en meedenkt in het belang van de winkel.



De Blauwe Shop werkt in een klein team en daarom is het belangrijk dat je met elkaar kunt opschieten en dat je fijn met elkaar kunt samenwerken. ‘De goede sfeer in de winkel proberen we ook op de klanten uit te stralen en we zorgen er zo voor dat de klanten de beste service krijgen. Dit kan zijn door steeds de beste adviezen en hulp te geven, maar ook alleen al door de klant een kopje koffie aan te bieden. Wij willen net als de klant, dat deze met een glimlach de deur uitgaat. De klant komt niet alleen voor een product naar onze winkel, maar ook voor een beleving.’


Mode bij De Blauwe Shop


Zoals al eerder genoemd zijn er al heel wat merken binnen de vier muren van De Blauwe Shop gevoerd. 80% van de winkel blijft meestal hetzelfde (de basis), maar 20% verandert elk jaar. Dit gebeurde in 1976 al en nu is dat nog steeds zo.

Toen Levi’s in 1976 door de grote opmars van jeans al bij ons in de winkel lag, hadden we niet kunnen vermoeden dat dit merk nu nog steeds bij ons te vinden zou zijn. Ook andere jeansmerken als bijvoorbeeld G-star, Replay, Scotch&Soda, DenHam en PME Legend doen het als merk goed en worden veel gevraagd en verkocht in onze winkel.

De klantenkring is breed te noemen. Naast de klant van 30, 40, 50 jaar en ouder, is er bij De Blauwe Shop ook voor de jongeren genoeg keuze in het uitgebreide aanbod. Op jonge leeftijd begin je je stijl te ontdekken en wij willen de klant graag tegemoet komen door jonge en ook goedkopere merken aan te bieden. Denk hierbij onder andere aan Only en Calvin Klein.



Als winkel willen we graag stoer, eigentijds en eigenwijs blijven en dit uitstralen vanuit elk hoekje in de winkel. Maar ook vernieuwing mag zeker niet ontbreken.


De Blauwe Shop Online


Op het gebied van social media kun je als winkel in de huidige tijd natuurlijk niet achterblijven. De Blauwe Shop was één van de eerste winkels met een Instagram account en pakt elke nieuwe functie op om de klanten op de hoogte te houden van alles wat er in en om de winkel gebeurt. Dit geldt uiteraard ook voor Facebook en de eigen webshop.

In 2016 heeft de Blauwe Shop een herstart gemaakt en heeft het in teamverband overlegd om te beslissen over onder andere welke doelgroep ze willen bereiken, welke stijl er bij de winkel hoort en aan welke eigenschappen die stijl te koppelen is.

De winkel is namelijk blauw, gekoppeld aan denim. De Blauwe Shop is dus blauw en zal altijd blauw blijven. Daarnaast wil De Blauwe Shop uitstralen dat ze als winkel stoer, eigenwijs, regionaal, authentiek, betrouwbaar en dynamisch is.